Alfabetisk ordliste Kilde: www.transporthandboken.com
|
ATA-Carnet
| Forkortelse for ‘Admission Temporaire/Temporary Admission’. Dokument som giver forenklet toldbehandling ved midlertidig indførsel af varer. Bruges der ATA-carnet skal der ikke betales for told eller andre afgifter ved midlertidig import til landene som deltager i ATA-systemet. ATA-carnet bruges i forbindelse med vareprøver, udstillings- og messemateriale, professionel udstyr, posten og transittering. |
B/L | Bill of Lading. Engelsk for konnossement. Se konnossement. |
BAF
| Bunker Adjustment Factor. En tillægsafgift krævet op af rederiene for at tage hensyn til svingninger i prisen på brændstof eller bunkersolie. |
Bunkers | Et skibs brændstofsbeholdning |
C.A.D
| Cash against documents. Kontant betaling mod dokumenter |
CAF | Currency Adjustment Factor (valutatillæg) |
Carrier
| Rederi, transportselskab |
Chassis | Suspension for containere som bliver transporteret på vejen |
CIF | Forkortelse for «Cost Insurance Freight». Leveringsbetingelse efter Incoterms 2000 – se egen artikel ! Indebærer stikkordsmæssig at sælger betaler omkostninger og normale fragtudgifter frem til angivet ankomsthavn. I tillæg skal sælger tegne og betale for transportforsikring på vegne af køber |
Commodity | Vare. Bruges ofte når vi snakker om almindelige handelsvarer og i overført betydning ”¨almindelige tjenester”, feks. rutinemæssige transporter |
Congestion | Ophobning af skibe i havnen som forsinker lossing/lasting |
Consignee | Varemodtager |
Container | Beholder, fast opbygget eller foldelig. Kan håndteres mekanisk. Se transportcontainer |
Crate | Kasse (transportemballage) |
Customs Broker
| En agent eller mægler som har tilladelse fra myndighedene til at toldklarere varer for udførsel og indførsel. Almindeligt i bla. USA |
Customs Clearance | Fortoldning - Udførsel
|
Delforsendelse | En del eller mindre end hele forsendelsen. Delforsendelsen kan være forbudt i remburs (se det). Engelsk: Partial shipment, back order
|
Delivery Orders - D/O
| Leveringsordre. Benyttes blant andet når en vare mængde i et konnossement (B/L) skal fordeles på to eller flere købere |
Demurrage | Afgift ved søfrakt begrundet i uberettiget forsinkelse, enten i forbindelse med lasting, lossing eller ved at det lægges beslag på transportutstyr udover aftalt tid |
EDI | Electronic Data Interchange. Elektronisk Data Informasion. Elektronisk overføring af fragtbrev, fakturaer, betaling etc |
Engangspalle | Pallen er beregnet til brug på bare en transport. Tages normaltvis ikke retur |
ETA | Estimate Time of Arrival. Forventet ankomsttid |
ETD (ETS)
| Estimate Time of Departure (Estimate Time of Sailing). Forventet tidspunkt for afgang |
EXW | Leveringsbetingelse efter Incoterms 2000 – se egen artikel ! Indebærer stikkordsmæssig at sælger opfylder sin leveringsforpligtelse når varen er tilgængelig for køber på sælgers sted. Køber bærer all risiko og alle omkostninger knyttet til fragten og er i følge Incoterms både ansvarlig for udførsels- og indfortoldningsformaliteter. EXW er den leveringsbetingelsen som sætter størst krav til køber
|
FCL | Full Container Load. Betingelserne er bundet til at lasten som håndteres tager plads i en hel container i modsætning til stykgods (se LCL) |
FC/L/FCL | Containeren er fuldt lastet fra afsender til modtager |
FCL/LCL | Containeren er fuldt lastet fra avsender til lossehavn |
Fælleshavari | Forudsætningen for fælleshavari er en fare som truer både skib og last. Et fælleshavari foreligger når - og kun når - det af hensyn til den fælles sikkerhed forsætteligt bliver ofret noget af lasten eller skibet, eller pådraget ekstraordinære udgifter i den hensigt at redde skib og last fra den fælles fare. Tabet i fælleshavariet bæres af skibet, lasten og fragten = general average G/A = Havariets grosse. Selve fælleshavari-opgøret kaldes gennemsnitlig justering. |
FEU | Forty-foot equivalent unit. En fyrre fods containerenhed. En FEU regnes i volume, men ikke i vægt, som to TEU (se det) |
FOB | Forkortelse for «Free on board». Leveringsbetingelse efter Incoterms 2000 – se egen artikel ! Indebærer stikkordsmæssig at sælger opfylder sin leveringsforpligtelse når varen passerer skibets række i den angivede udskibningshavn. I mange tilfælde samsvarer omkostning- og risikoovergangen i FCA-klausulen meget bedre med anvarsfordelingen sælger-køber en FOB |
Force Majeure
| Uforudset hændelse eller ulykke. Transportøren står sjælden eller aldrig ansvarlig for skader som skyldes Force Majeure-hendelser som krig, naturkatastrofe e.l |
Freight collect
| En fragt hvor transportomkostninger afregnes modtager (consignee) og ikke afsender (shipper). Normaltvis når fragtkontrakten er mellem transportør og modtager |
Freight prepaid
| Fragt hvor transportomkostningerne afregnes afsender (shipper) og ikke modtager (consignee). Normaltvis når fragtkontrakten er mellem transportør og afsender. |
Havari | Uheld til søs som påfører skib eller last skade eller tab. Se fælleshavari |
HC | High Cube - stort volum, bruges for at omtale containere som er forhøjet med 1 fod udover ISO-standard |
ICC | International Chamber of Commerce, forkortet ICC. Kaldes uofficielt for ”The World Business Organisation”. Medlemsbedrifter og organisasioner i ca. 150 lande. Hovedkvarter i Paris. ICC står bag en række centrale regelsæt i international handel, så som Incoterms 2000 og rembursreglene UCP 500. En central organisasion også for international voldgift. ICC har ellers bla. en transportkommision og et International Maritime Bureau som bekjæmper transportkriminalitet til søs. |
ISO | International Organization for Standardization. Den internationale standardiseringsorganisasion |
JIT | Just in Time. En filosofi med oprindelse i Japan med hovedvækt på hurtig varestrømmet i alle led. Ved brug af JIT-oplæg og ordrestyret produksion kan lagerhold reduseres drastisk. På den anden side sætter dette ofte høje krav til hyppige transporter og præsice leverancer. Hovedmålet er at undgå unyttige funksioner og omkostninger. |
Knop | Mål for et skibs fart. En knop = en international sømil = 1.852 meter. Engelsk: Knot, nautical mile |
Konsolidere | Organisering og opbygning af større laster på grundlag af mindre forsendelser til samme bestemmelsested eller kunder. Det kan feks. dreje sig om at opbygge op fylde containerlaster (se FCL !) |
Krigsrisiko | En fare som ikke dækkes af en normal transportforsikring, heller ikke på AAR-vilkår (se det). Engelsk: War risk |
Krigsrisikotillæg | Ekstra fragtomkostning til transportør opkræves af vareejer for transporter gennem eller til og fra områder med angivelig krigsrisiko |
LCL | Less than Container Load. Stykgods som ikke kræver plads i en hel transportenhed
|
LCL/FCL | Containeren fyldes i lastehavn og går direkte til modtager |
LCL/LCL | Containeren fyldes i lastehavn og tømmes i lossehavn |
Logistik | Planlægning, organisering, gennemføring og kontrol af vareflow fra råvare til slutbruger. Vareflow kan i logistiksammenhæng forstås både i forhold til enkeltbedrifter og hele forsyningskæden (“fra jord til bord”) |
M/W | Measurement/weight. Mål eller vægt. Beregningen af fragt foretages ud fra godsets mål eller vægt, normalt efter chartrede valg |
Negotiabelt dokument
| At dokumenter er negotiable betyder at de er omsættelige, og at varene opført i dokumentet kan skifte ejer mens de er i transportørens varetækt. Af fragtdokumenter er konnossementet det som almideligt forbindes med negotiable dokumenter, specielt når det er udstedt til ordre (to order Bill of Lading) som giver indehaveren adgang til lasten |
NSAB 2000 | Nordisk Speditørforbunds alminnelige bestemmelser af 1. juli 1998. Retningslinjer og bestemmelser for transport- og spedisionsudøvelse |
NVOCC | “Non Vessel Operating Common Carrier”. Et søfragtkoncept, som indebærer formidling af fragt under eget konnossement, uden at selskabet ejer eller driver skib. Fragten formidles til en linje eller et rederi, enten som separat sending, eller som en del af en samleforsendelse i en container eller anden lastebærer |
Oprindelsesbevis
| En erklæring som viser hvilke land en vare oprindelig kommer fra. Har betydning ved fortoldning for handel med land Norge/EFTA har frihandelsaftaler med. Da bruges varecertifikat eller fakturaerklæring. Det generelle oprindelsesbeviset, Certificate of Origin, bruges når kunden/importlandets myndigheder kræver bevis på oprindelse |
P&I Club
| Protection and Indemnity Club. Rederienes forsikringsorganisasion |
Pakkliste | Dokument som indeholder oplysninger om hvad som er pakket i forsendelsen. Pakkelisten fungerer ofte som en nødvendig specifisering i forhold til handelsfakturaen og fragtbrevet |
Palle | Lastholder af træ for rasionel håndtering af småkolli. En standard Europapalle (“Europalle”) måler 120 x 80 cm, og er tilpasset standardmål på lastbiler og containere. Der findes et utal af private paller med afvigende mål, men som er tilpasset den enkelte bedrifts emballage |
Partilast | Så store godsmængder at man fylder hele transportmidlet eller en større del af det. Se vognlast og stykgods |
Pick up & delivery
| Forkortet PU&D. Fragtrate som inkluderer alle tjenester fra lastning på sælgers sted til overlevering på modtagers sted |
Rate | Fragtpris, oftest udtrykt som en fast sum per enhed (kubikmeter lastemeter, kilo, ton o.l.), eventuelt angivet i procent af vareværdi. rateoversigter findes ofte på hjemmesiderne til transportørene. Rater kan også være fastsat af Konferancer/linjekonferancer (se det)
|
Received for shipment
| Modtager for skibning. Udtrykket bruges i forbindelse med søfragtbrev (se det). Af transportdokumentet frmgår at varene er overtaget af hovedtransportøren, men ikke nødvendigvis, at de er om bord i skibet. Dette er i modsætning til et om bord søfragtbrev |
Reefer | Udtrykket bruges både om container og skib, og bør derfor understreges. Som transportcontainer er reefer en ”boks” udstyret med eget køleaggregat beregnet for transport af frosne eller nedkølede varer. I shipping bruges også reefer som betegnelse på køle-/fryseskib.
|
Remburs | En betalingsmåde hvor køber beder sin bank om at åbne remburs (løfte om betaling) overfor sælger. Banken betaler købesummen når sælger leverer banken de nødvendige dokumenter og fragtpapirer. Køber må så mod betaling eller kredittindgåelse udløse dokumentene i banken for at få råderet over varene |
Routing Order - R/O
| Et dokument som foreskriver transport gennem en navngivet speditør eller speditørgruppe. Udstedes fordi en givet kunde opretter en aftale med en speditør eller transportør til fast aftalte priser og betingelser. Hvis afsender ikke følger instruks i R/O, vil han kunne stilles ansvarlig for tillægsomkostninger som måtte opstå fordi transporten blir dyrere og/eller forsinket |
Said to contain
| Betegnelsen said to contain, forkortet STC, er et forbehold som er normalt at tilføje på fragtdokumenter i forbindelse med containertransporter. Pointen med forbeholdet er at fastslå at transportøren ikke har nogen førstehånds kundskab om hvad der er lastet i containeren, men baserer sig på hva den “siges at indeholde“ i følge oplysningene fra afsender |
Samlasting | Når speditører køber kapacitet “en gros” hos rederierne og samler stykgods fra mange hold for at udnytte denne plads kaldes dette samlasting. Fragten eller prisen som den enkelte transportbruger må betale ligger mellem den rimeligere engrospris (vognlastfragt) og den relativt dyrere stykgodspris. Det blir m.a.o. billigere at sende varer som samlast end som stykgods. Ved samlasting blir flere sendinger fra flere hold samlet og ekspederet med transportmidlet som en sending. På fragtpapiret står således kun en afsender og en modtager, mens sendingen i virkeligheden er samlet fra flere afsendere og skal leveres ud til flere modtagere |
SDR | ”Special drawing right” . Værdienhed som noteres dagligt sammen med de øvrige valutakurser. Opgørs-enhed ved skadeopgør. (Se NSAB 2000) |
Sea Waybill
| Søfragtbrev. I modsætning til konnossementet er ikke Sea Waybill et negotiabelt eller omsættelig søfragtbrev |
Short shipped
| Et vareparti eller del af et vareparti som er blevet liggende tilbage ved lastingen |
Skibningsdato | Datoen hvor forsendelsen sker, noget som normalt genspejles i dateringen af transportdokumentet. ver remburs (se det) sættes om bord (se det) dato ligesom skibningsdato, hvis vi arbejder med et om bord konnessement. Engelsk: Shipment date
|
Spedision | Formidling og organisering af transport, dvs. at modtage og sende varer for andres regning, sørge for omlasting, fortoldning, færdiggørelse af dokumenter, samlasting og lager. Ved kombinerede transporter står speditør ofte som fragtfører |
Speditør | Firma eller person som utøver spedisjon |
STC | Se “Said to contain“ |
Stripping | I fragtsammenhæng er det et udtryk som bruges om lossing af container, eller anden lasteholder. Andre engelske udtryk for det samme er devanning, stripping, unstuffing. Modparten er stuffing eller loading (se det) |
Stuffing | Lasting af varer ind i en container |
Stykgods | Betegnelse på en forsendelse af en eller få kolli, som kræver mindre kapacitet end en fuldlast i modsætning til partigods |
Surcharge | Betaling for ekstraomkostninger i havn. Almindeligvis når skibet har losseproblemer eksempelvis p.g.a. ophobning af andre skibe (congestion) |
Surcharge | Tillægsafgifter for transport udover raten for basisfragt (se det). Hvilke tillægsafgifter vi snakker om afhænger delvist af transportmiddelet og transportruten. Eksempler på tillægsafgifter er CAF, Congestion Charge og THC (se det). Surveyor En uafhængig tredjeperson og ekspert som undersøger og forsikrer sig om tilstanden til varene eller transportmidlet (særlig skib). Surveyore kommer gerne også ind i forbindelse med forsikringssager for at fastslå skadeomfang og årsag
|
Tara | Vægt af emballage
|
Terminal | En terminal er et stoppested eller et endepunkt for et transportmiddel, eksempelvis havn, flyplads, godsrute og jernbanestasion. Til terminalen er det ofte knyttet en del aktiviteter, som overføring af varer fra et transportmiddel til et andet, lagring og fortoldning osv |
TEU | Twentyfoot Equivalent Unit, 20 fots containerenhed. Kapaciteten for et containerskibs fyldplads omtales som regel i antall TEU’s |
THC | Terminal Handling Charges. Terminalhåndteringsomkostninger. Vigtig at undersøge hvad som ligger i THC konkret, pga. betydelige variationer |
Told | Varetypeafhængig, offentlig importafgift |
Udførselsregulering | Før der afsluttes en bindende aftale om salg til udlandet, bør man undersøge om der er restriktioner på eller forbud mod at udføre vedkommende vare. Oplysninger om varer er udførselsregulert gives af Udenrigsdepartementet, seksionen for eksportkontrol (strategiske varer, militære produkter mv., landrestriktioner ) eller Toldvæsenet |
| |
VAT | Value Added Tax. Engelsk betegnelse for merværdiafgift |
VATOS | Valid As per Time Of Shipment |
Warehouse- to-warehouse | Transportforsikring som i udgangspunkt dækker forsendelsen fra der den starter til stedet den ender. Omfanget af forsikringen og tidsafgrænsningen er her vigtig. Forsikring af denne type er mest logisk, når det enten er sælger eller køber som i følge valgt leverings betingelse (se det) sidder med transport risikoen for hele transportstrækningen fra “dør til dør“ |
Way Bill
| Et ikke negotiabelt fragtbrev, udstedt for enten fly (Air Waybill) eller for søtransport (Sea Waybill) |